Partner artykułu czytaj ten artykuł
Tipo to wielki powrót na mapę segmentu aut kompaktowych. Po sedanie wprowadzonym w zeszłym roku do oferty, teraz przyszła kolei na kombi. Rodzinna wersja przekonuje przestronnym wnętrzem, sprawdzonym rozwiązaniami technnicznymi i ceną.

9 lat przerwy

Gdy w 2008 Fiat zakończył produkcję Stilo SW, fani marki mogli czuć rozgoryczenie. Bravo powstawało bowiem tylko jako hatchback. Minęło 9 lat i zmieniła się też koncepcja budowy kolejnego kompaktu. Nowy model gabarytami zbliżony jest do Opla Astry ST i Volkswagena Golfa Varianta. Nie ma jednak tylu gadżetów co konkurenci. Możemy liczyć na LED-owe światła do jazdy dziennej, 17-calowe obręcze ze stopów lekkich (700 zł) i lakier metaliczny (2200 zł).
Ponad 4,5 metrowe nadwozie, dłuższe od Forda Focusa, Kii Ceed i Hyundaia i30, ale krótsze od Toyoty Auris , VW Golfa i Opla Astry wzbogacono lakierowanymi na czarno relingami i sporych rozmiarów srebrnymi klamkami. Wszystko sprawia wrażenie nowoczesnego i dynamicznego auta, które bez wątpienia może się podobać.

1.4 T-Jet

120-konny, benzynowy, czterocylindrowy T-Jet, to najmocniejsza odmiana silnikowa w gamie Tipo. Wspomagany turbiną silnik o pojemności 1.4 litra generuje 215 Nm przy 2500 obr./min i współpracuje z 6-stopniową, manualną przekładnią. Dość lekkie, bo ważące 1300 kg auto, potrzebuje 9,8 sekundy na sprint do setki i rozpędza się maksymalnie do 200 km/h. Auto jest żwawe, a silnik wystarczająco dynamiczny, choć przy pełnym składzie i załadowanym bagażniku o pojemności 550 litrów zadyszka pojawia się podczas wyprzedzania.

Z przodu, układ jezdny opiera się na kolumnach McPhersona, z tyłu na belce skrętnej. Zawieszenie wyraźnie nastawione jest na komfort. Niewiele jest drogowych przeszkód, które byłyby w stanie wyprowadzić rodzinnego Fiata z równowagi. Tipo niemal w każdych warunkach zachowuje się stabilnie, a spod nóg pasażerów nie dochodzą żadne niepokojące dźwięki. Taka charakterystyka zawieszenia oraz komfortowy układ kierowniczy, nie sprzyjają jednak szybszemu pokonywaniu ciasnych łuków. Dobrze za to wypada wyciszenie kabiny. Do 150 km/h wewnątrz panuje przyjemna cisza zakłócana jedynie delikatnym szmerem opływającego karoserię powietrza.

Satysfakcjonująca elastyczność

Zbierający bardzo dobre opinie wśród mechaników T-Jet, jest jednym z jaśniejszych punktów Tipo. Szybko reaguje na dociskanie gazu i zapewnia niezłą elastyczność na ostatnich trzech biegach. Do tego ma wysoka kulturę pracy i nie brakuje mu mocy do 140 km/h. Powyżej tej prędkości dostaje lekkiej zadyszki. A co ze zużyciem paliwa? Na autostradzie komputer wskazał nam około 9 litrów na sto kilometrów. W mieście niewiele mniej. Ale wystarczy zdjąć nogę z gazu, by przy spokojnej i równej jeździe zejść do pożądanych 6,5 litrów.

Przestronne wnętrze

264-centymetrowy rozstaw osi i duży zwis tylny pozwoliły wygospodarować sporo przestrzeni w kabinie. W dwóch rzędach miejsca jest pod dostatkiem przed kolanami, na wysokości barków i nad głowami. To m.in. dzięki szerokiej płycie podłogowej na której zostało zbudowane Tipo. Auto ma aż 2 metry szerokości, co pod tym względem plasuje je w czołówce. Szerszy o 1 cm jest tylko Focus a o kolejne 3 Peugeot 308. Reszta stawki jest znacznie węższa oferując znacznie mniej przestrzeni wewnątrz.
Przednie fotele okazują się wygodne, ale brakuje im lepszego podparcia bocznego. Jakość materiałów wykończeniowych jest wysoka szczególnie w górnej części deski rozdzielczej. Na bokach drzwi i w dolnych partiach kokpitu przydałyby się nieco lepsze materiały. Są twarde i nieprzyjemne w dotyku. Niewiele do życzenia pozostawia natomiast ergonomia. Przełączniki zawiadujące pokładowymi udogodnieniami zlokalizowano w zasięgu kierowcy, a ich obsługa jest intuicyjna. Zegary są czytelne i duże, co zwiększa komfort jazdy a Ilość elektronicznych gadżetów nie onieśmiela. Już od wersji Pop w standardzie dostępny jest system ESC z asystentem ruszania na wzniesieniu Hill Hold Control, manualna klimatyzacja, radio UConnect z portami USB i elektrycznie sterowane szyby w tylnych drzwiach. Najbogatszą wersję Lounge wyposażono dodatkowo w adaptacyjny tempomat, 7-calowy ekran dotykowy, automatyczną, jednostrefową klimatyzację i przedni podłokietnik.

Funkcjonalność przede wszystkim

Zmodernizowany system multimedialny ma przejrzyste menu i miłą dla oka szatę graficzną. Szybko też reaguje na polecenia kierowcy i współpracuje z zewnętrznymi nośnikami pamięci.
Mówiąc o funkcjonalności warto jeszcze wspomnieć o miejscu na bagaże. W kabinie jest 9 schowków o łącznej pojemności 12 litrów. Z kolei bagażnik ma stosunkowo niski próg załadunku i płaską podłogę, foremny kształt oraz przyzwoitą pojemność. W standardowej konfiguracji mieści 550 litrów, natomiast po złożeniu asymetrycznej kanapy możliwości przewozowe rosną do 1650 litrów. Pod podłogą znajdziemy opcjonalne (450 zł), pełnowymiarowe koło zapasowe.

Konkurencja

Poza Mazdą i Nissanem, każdy producent ma w swej ofercie kompaktowe kombi. Konkurencja jest naprawdę mocna, ale względem Tipo, wyraźnie droższa. Za Astrę ST (1.4 T 125 KM) trzeba zapłacić przynajmniej 81 900 złotych. Nieco tańszy jest Golfa Variant (1.4 TSI 125 KM) – 81 490 zł. Kia Cee’d z wolnossącym 1.6 GDI o mocy 135 KM wyceniono na 76 540 zł, a to dopiero początek konfiguracji. Tipo SW z silnikiem 1.4 (95 KM) w podstawowej wersji Pop kosztuje 53 400 zł. Turbodoładowany T-Jet wymaga dopłaty w wysokości 6 tysięcy. Za najbogatszą specyfikację Lounge zapłacimy 69 400 zł.

Naszym zdaniem

Wyczekiwane Tipo to bardzo rozsądna propozycja dla kierowców oczekujących komfortu, sprawdzonych rozwiązań, przestronnego wnętrza i ciekawego designu. Atrakcyjna na tle konkurencji cena powinna przyciągnąć wielu klientów do salonów Fiata. Sądząc po ilości sprzedaży wersji sedan (3 tys.) kombi i hatchback skazane są na sukces. Samochody są już dostępne w salonach.

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet 16V

Typ silnika R4, benzynowy, turbo
Pojemność silnika cm3 1 368
Moc KM / przy obr./min 120 / 5 000
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min 215 / 2500
Skrzynia biegów manualna, 6-stopniowa
Prędkość maksymalna km/h 200
Przyspieszenie (0-100 km/h) s 9,8
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) 7,7 / 5 / 6
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) 8,4 / 6,4 / 7,3
Pojemność bagażnika min./max. / l 550 / 1 650
Wymiary (dł./szer./wys.) mm 4 571 / 1 792 / 1 514
Cena wersji podstawowej w zł 59 400
Cena testowanego modelu w zł 73 500
Plusy niezły komfort jazdy, przestronne i funkcjonalne wnętrze, duży i bagażnik z niskim progiem załadunkowym, łatwe w obsłudze multimedia, atrakcyjna cena
Minusy gdzieniegdzie materiały nieprzyjemne w dotyku, niezbyt precyzyjny układ kierowniczy, spore zużycie paliwa
Nasza ocena 4,5

Tipo