Partner artykułu czytaj ten artykuł
Litr paliwa kosztuje 4,60. Ta kwota nie szokuje, ale jeśli przemnożymy to przez średni przebieg jednego samochodu a później przez liczbę samochodów we flocie, kwota zaczyna działać na wyobraźnię. Jeśli we flocie jeździ 50 samochodów, to przez trzy lata wyjeżdżą paliwa za 770 tys. zł. Myjnie i płyn do spryskiwacza kosztować będzie 100 tys. a serwis ponad 139 tys. zł. Ile kosztuje flota?

Bez względu na formę finansowania zakupu, eksploatacja floty samochodowej nie jest tania. To wydatki, które są liczone w dziesiątkach tysięcy złotych. O ile dla klientów prywatnych sumy te są naturalną konsekwencją zakupu auta, o tyle dla firm stanowią element wyliczenia całkowitego kosztu posiadania. Jak kalkulować koszty eksploatacyjne samochodu firmowego?

Według danych opracowanych przez firmę LeasePlan w przypadku parku samochodowego składającego się z minimum 50, a maksymalnie 100 aut aż 24 procent całego budżetu działu flotowego pochłaniają wydatki na paliwo. Kolejnym zasadniczym kosztem są naprawy, przeglądy i opony - na ten cel wydaje się 12 procent budżetu. Przytoczone liczby pokazują dużą skalę obciążeń, policzmy teraz jednak na jak duże kwoty przekładają się w prawdziwym życiu.

Za model do testowej kalkulacji weźmy idealnego dla firmy Fiata Tipo w wersji hatchback napędzanego 95-konnym dieslem 1,3 MultiJet. Jednocześnie przyjmiemy, że auto w ciągu trzech lat eksploatacji pokona w sumie 90 tysięcy kilometrów. Ile trzeba zapłacić za paliwo na takim dystansie? Motor powinien spalać w cyklu mieszanym zaledwie 3,7 litra paliwa. To przekłada się na 3330 litrów oleju napędowego w skali całego użytkowania. Za taką ilość ropy należy zapłacić 15 417,90 złotego brutto - przyjmując, według danych E-petrol.pl, że litr ON kosztuje 4,63 złotego.

Drugim z większych wydatków eksploatacyjnych są przeglądy w ASO i badania techniczne. W trakcie trzyletniej eksploatacji Fiat Tipo hatchback będzie podlegał tylko jednemu przeglądowi technicznego w stacji kontroli pojazdów. Jego koszt to zaledwie 98 złotych. Nieco drożej będzie w autoryzowanych stacjach. Auto musi się tam pojawiać co 20 tysięcy kilometrów, czyli 4 razy w ciągu założonego czasu eksploatacji. Na szczęście klienci wybierający Tipo już podczas zakupu mogą wyposażyć pojazd w pakiet przeglądów gwarancyjnych. Easy Care obowiązujący 3 lata lub 90 tysięcy kilometrów kosztuje 2690 złotych brutto.

Zaraz po serwisie jest zakup opon!

Budując listę wydatków nie można zapomnieć o oponach. Zakładając, że firmowy Fiat Tipo pokona 60 tysięcy kilometrów w warunkach letnich i 30 tysięcy kilometrów w warunkach zimowych, manager flotowy musi się liczy z potrzebą dokupienia kompletu opon zimowych i letnich. Wybierając ogumienie z dolnej części przedziału cenowego w rozmiarze 205/65 R16 według stawek Oponeo trzeba zapłacić za obydwa zestawy około 1900 złotych brutto. A to jeszcze nie koniec kosztów. Opony trzeba okresowo zamieniać na felgach, a dodatkowo przechowywać. A to generuje dodatkowy wydatek w postaci 850 złotych brutto w warunkach warszawskich.

Zakładając, że firmowe Tipo będzie raz w miesiącu zaglądać do myjni automatycznej i raz na kwartał pojedzie do myjni ręcznej, w sumie w ciągu trzech lat wygeneruje to koszty rzędu 1524 złotych brutto. Wyliczenie zostało wykonane w oparciu o 36 wizyt w myjni automatycznej wycenionych na 19 złotych oraz 12 wizyt w myjni ręcznej, z których każda w warunkach warszawskich będzie kosztować około 70 złotych. Na listę wydatków warto wpisać również koszt zakupu płynu do spryskiwaczy - według średnich szacunków w ciągu trzech lat może on wynieść 504 złote brutto.

Podsumowanie wydatków sprawia, że całkowity koszt eksploatacji Fiata Tipo Easy w wersji hatchback napędzanego silnikiem 1,3 MultiJet w ciągu trzech lat na dystansie 90 tysięcy kilometrów to 23 050,50 złotego brutto. Jeżeli dane przedsiębiorstwo zdecyduje się na zakup floty 50 Fiatów Tipo, w ciągu 3 lat na ich eksploatację z kasy zostanie wydana kwota opiewająca na niemalże 1,15 miliona złotych brutto.

Firmy z uwagi na skalę działalności przeznaczają ogromne pieniądze na utrzymanie flot samochodowych. Pomijając koszty finansowania zakupu, park składający się z 50 aut segmentu C potrafi kosztować w ciągu trzech lat grubo ponad milion złotych. To oczywiście kwota konieczna - często bez pojazdów nie da się prowadzić firmy. Ogrom wydatków sprawia jednak, że klient biznesowy stanowi łakomy kąsek dla producenta samochodów.

Koszty użytkowania samochodu w ciągu trzech lat

1 auto/3 lata   50 aut/3 lata   Udział procentowy

Paliwo 15 417,90 zł brutto 770 895,00 zł brutto 67 proc.
Serwisowanie 2 788,00 zł brutto 139 400,00 zł brutto 12 proc.
Opony 2 750,00 zł brutto 137 500,00 zł brutto 12 proc.
Myjnia i płyn do spryskiwaczy 2 028,00 zł brutto 101 400,00 zł brutto 9 proc.
W sumie 23 050,50 zł brutto 1 152 525,00 zł brutto

Tipo